“El riu ve crescut”, la novel·la de Maria Beneyto sobre la primera gran riuada de València, arriba a Burjassot

10 novembre 2025|Burjassot

Des de 28/11/2025 fins a 28/11/2025

El riu ve crescut

Divendres que ve 28 de novembre, la Casa de Cultura de Burjassot albergarà la presentació del llibre El riu ve crescut, novel·la de l’escriptora valenciana Maria Beneyto sobre les inundacions del 49 i el 57 a València que l’editorial Drassana ha reeditat en valencià, amb traducció a càrrec de Carme Manuel i pròleg de l’escriptor valencià Rafa Lahuerta.

La presentació, iniciativa d’AVIVA Burjassot amb la col·laboració de les Biblioteques Municipals, tindrà lloc a les 18.00 hores a la Sala d’Audiovisuals i estarà a càrrec de Carme Manuel, traductora al valencià de la novel·la i presidenta de la Comissió de l’Escriptora de l’Any 2025, Maria Beneyto, de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua. Manuel és a més la responsable d’haver recuperat esta novel·la de la gran autora valenciana, publicada originàriament en 1960, que parla, en to costumista, de les tràgiques riuades del 57 i del 49, a causa de la crescuda del Túria, quan multituds de gent humil malvivia en barraques, a la vora del riu.

En la trama, el vell pescador Toni i la seua filla Vicenta, el matrimoni malagueny format per Rosa i Paquiro amb la seua extensa família, el cec Isidro i la seua esposa Victoria, els problemàtics Chon i Jaime o l’ancià il·luminat Gaspar Gómez de la Rábida són alguns dels desheretats que malviuen en les barraques instal·lades en el llit del Túria en plena postguerra i que hauran de patir la mortífera riuada de 1949. A partir de llavors, les seues vides s’entrecreuaran amb les d’altres personatges de barris populars de València, com el Carme, Natzaret i Campanar, sense imaginar que una nova i enorme riuada, la de 1957, tornarà a precipitar-se tràgicament sobre el seu destí.

Esta és la primera traducció al valencià de El río viene crecido, la novel·la amb què Maria Beneyto va guanyar el premi València de Literatura 1959.